1,7 mio. til nyt projekt skal gøre os klogere på etik i relation til fertilitetsteknologi

Professor (MSO) Thomas Søbirk Petersen har modtaget ekstern bevilling til nyt projekt om fertilitetsteknologier.
Thomas Søbirk Petersen.
Thomas Søbirk Petersen fra Filosofi.

Thomas Søbirk Petersen, professor (MSO) i filosofi, påbegynder sammen med post.doc Rune Klingenberg et nyt forskningsprojekt støttet af Danmarks Frie Forskningsfond (DFF) i 2018. Begge forskere er tilknyttet filosofi på Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på Roskilde Universitet.

Projektet er støttet med ca. 1,7 mio. kr. fra DFF.

Etiske udfordringer

At bevare og forbedre de reproduktive evner ved hjælp af moderne teknologi rejser en lang række etiske spørgsmål som fx: I hvor lang tid det er etisk forsvarligt at nedfryse æg, sæd og embryoner? Er det etisk forsvarligt at ældre +45 kvinder og mænd har adgang til assisteret reproduktion? Skal æg, sæd og embryoner destrueres, når donor er død?

Det er spørgsmål som disse, som Thomas Søbirk Petersen skal bidrage til at besvare i det kommende forskningsprojekt.

Læs også: Ny bevilling fra DFF til Thomas Søbirk Petersen

Projektet er en den af det større forskningsprojekt ’Ice Age: Entangled Lives, Times, and Ethics in Fertility Preservation’, som er ledet af professor (MSO) Charlotte Kroløkke Nielsen (SDU) og støttet af Danmarks Frie Forskningsfond med i alt 5,8 mio. kr.

I Thomas Søbirk Petersens del af projektet vil han forsøge at forbedre beslutningsgrundlaget for de juridiske diskussioner og beslutninger, der følger i kølvandet på en række nye teknologiske muligheder inden for fertilitetsteknologi.

Mere info:

For yderligere information kontakt professor (MSO) Thomas Søbirk Petersen