Faglige profiler med Professionel Kommunikation
Studerende bruger Master i Professionel Kommunikation meget forskelligt. Vigtigt for mange er, at de allerede efter et par måneder på uddannelsen oplever, at de er blevet tydeligere i deres kommunikation og mere kritisk kan vurdere kommunikationsindsatser.
Uddannelsen er bred og kan gennem projektarbejdet tones i forhold til, hvad deltagerne ønsker særligt at fordybe sig i.
Skal vi pege på tre faglige profiler, så går de i retning af:
Den faglige kommunikatør
Den faglige kommunikatør arbejder med at kommunikere faglig viden gennem et eller flere medier. Formålet er at kunne håndtere spændingen mellem afsenders og målgruppes behov.
Jobindhold
- Den faglige kommunikatør vægter egne erfaringer med at planlægge, producere og evaluere medieproduktioner.
- Redskaberne er ofte retorik, argumentation og andre sproglige teknikker i medieproduktionen tilpasset målgruppen og situationen.
- Mediet kan være trykt eller digitalt, mundtligt eller skriftligt, fx personaleblade, nyhedsbreve, pressemateriale, foredrag, mødeoplæg, internet, intranet, blogs og sociale medier.
Stillingstyper
- redaktionel ledelse, pressearbejde og anden journalistisk formidling i trykte og elektroniske medier
- faglig formidler og organisator i specifikke sammenhænge fx som oplægsholder eller underviser
- analytiker/evaluator af medieproduktioner sammen med fx rekvirenter og teknikere
Arbejdsmarkedet
- Informations- og kommunikationsafdelinger i private og offentlige virksomheder
- Produktionsselskaber, der arbejder med faglig formidling fx i tidsskrifter, på sociale medier eller intranet
- Museer, medievirksomheder og andre formidlingsinstitutioner
Organisationskommunikatøren
Organisationskommunikatøren arbejder med organisationers kommunikation. Formålet er at kunne håndtere spændingen mellem ledelse og medarbejderes ønsker om at skabe meningsfulde processer og de ressourcemæssige og/eller institutionelle vilkår, der er for arbejdet.
Jobindhold
- Organisationskommunikatøren arbejder med at facilitere processer, som bidrager til at organisationens aktører kan forstå og handle i den kompleksitet en organisation udgør
- Redskaberne er ofte dialogiske metoder og systemiske analyser af sammenhænge og sprogspil
- Metoden vil ofte være at involvere de berørte aktører med henblik på at skabe undren, overraskelse og nye perspektiver.
Stillingstyper
- Konsulent indenfor organisations- og personaleudvikling
- Projektleder i større projekter fx i boligselskaber, kommuner, uddannelsesinstitutioner eller virksomheder
- HR medarbejder samme steder
Arbejdsmarkedet
- Human Ressource-afdelinger i ngo´er, private og offentlige virksomheder
- Konsulentbureauer med fokus på kommunikations- og organisationsudvikling
- Boligselskaber, sociale virksomheder og andre, der lægger vægt på samskabelse mellem forskellige aktører
Den strategiske kommunikatør
Den strategiske kommunikatør arbejder med at kommunikere målrettet med bestemte målgrupper indenfor eller fra en organisation. Formålet er at have en kommunikationsstrategi og samtidig kunne håndtere de konstante forandringer, der er både i og omkring organisationen, som gør, at strategien må tilpasses eller ændres.
Jobindhold
- Den strategiske kommunikatør arbejder typisk med at definere og afgrænse en målgruppe og at producere kommunikation der er relevant for både afsender og målgruppe.
- Redskaberne er kvalitative, kvantitative, samskabende og kreative metoder og analyseredskaber,
- Metoden vil ofte være at skabe indsigt i problemfeltets organisatoriske, økonomiske og sociale rammer, og analysere dens mål, identitet, kultur, aktiviteter, image og selvforståelse med henblik på at udvikle bæredygtige og tilpasningsvenlige strategier
Stillingstyper
- Projektleder med ansvar for styring og koordinering af strategiske indsatser
- Kampagneplanlægger
- Ledelse
Arbejdsmarkedet
- Informations- og kommunikationsafdelinger i ngo´er, private og offentlige virksomheder
- Konsulent- og marketingsbureauer
- PR- og reklamebureauer
- Selvstændig kommunikationsrådgiver