Karina Mayland forsvarer sin ph.d.-afhandling

Karina Mayland forsvarer sin ph.d.-afhandling med titlen "Governing Complexity in Uniform - Institutional Logics in Policy Design and Implementation In a Military Bureaucracy"
Fredag
22
august
Start:kl. 09.00
Slut:kl. 12.00
Sted: Bygning 25, lokale 25.2-035, Roskilde Universitet, Universitetsvej 1, 4000 Roskilde

Kom og hør Karina Mayland forsvare sin ph.d.-afhandling "Governing Complexity in Uniform - Institutional Logics in Policy Design and Implementation In a Military Bureaucracy"

Alle er velkomne. 

Du kan også følge forsvaret online på Zoom >

Efter forsvaret er Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv vært for en lille reception

Vejledere og bedømmelse

Bedømmelsesudvalg:

  • Lena Brogaard, lektor, Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv, Roskilde Universitet, Danmark (forperson)
  • Carsten Greve, Professor, Copenhagen Business School, Danmark
    Hege Hofstad, Research Professor, Oslo Metropolitan University, Norge

Vejledere:

  • Jacob Torfing, Professor, Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv, Roskilde Universitet (Hovedvejleder)
  • Anne Obling, Lektor, Forsvarsakademiet (Medvejleder)

Ordstyrer: 

  • Tine Rostgaard, Professor, Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv, Roskilde Universitet

Resumé

Afhandlingen undersøger, hvordan styringsmekanismer former policy processer i hierarkiske, risikoorienterede militære organisationer. Militære bureaukratier forventes traditionelt at sikre stabilitet og kontrol, men de star samtidig over for stigende krav om at håndtere komplekse problemstillinger, fremme læring og åbne for mere inkluderende policy udvikling og implementering. Med afsat i governance-, institutionel- og policy-teori analyserer afhandlingen, hvordan styringsmekanismer påvirker mulighederne for læring og tilpasning særligt når policy problemer ikke matcher organisationens eksisterende strukturer og procedurer.

Empirisk bygger studiet på et kvalitativt casestudie af to administrative policy initiativer i Det Danske Forsvar: én om resultatstyring og én om forebyggelse af krænkende adfærd. Gennem en mixed-metode komparativ casestudie, der kombinerer interviews, feltarbejde or dokumentanalyse, undersøges hvordan policy forløb udspiller sig fra design til implementering både i formelle strukturer og i den fortolkning og praksis, som udvikler sig undervejs.

Selvom begge initiativer formelt lagde vagt på læring og fleksibilitet, blev de implementeret gennem hierarkiske styringsmekanismer, der fokuserede pa kontrol og eksekvering. Dette skabte udfordringer med meningsskabelse, oversættelse og ejerskab på tværs af niveauer, hvor aktorer manglede fortolkningsrum og ledelsesmæssig responsivitet. Fraværet af nedadgående ansvarlighed betød, at ledere ikke blev holdt ansvarlige for at skabe læringsrum, hvilket yderligere vanskeliggjorde aktorers håndtering af komplekse og omskiftelige implementeringskontekster.

Teoretisk bidrager afhandlingen ved at nuancere forståelsen af, hvordan styringsmekanismer og institutionelle logikker opererer sammen og påvirker policy kapacitet i hierarkiske organisationer. Den viser, hvordan læring og inklusion ofte rammesættes i snævre termer og formes af eksisterende kontrollogikker, hvor for eksempel træning og performanceredskaber i praksis tjener til at sikre efterlevelse frem for refleksion.

Metodisk bidrager studiet med en praksisnær analyse, der kombinerer strukturel kortlægning af styringsmekanismer med fortolkende indsigter i aktørers meningsskabelse og positionering. Gennem feltarbejde i en lukket og hierarkisk kontekst skabes adgang til både formelle og uformelle policy processer, hvilket muliggør en særlig dybdegående analyse af styringens hverdagspraksis. Samtidig blev der arbejdet med analytisk distance og kritisk refleksivitet, så nærheden til feltet ikke kompromitterede forståelsen af de underliggende institutionelle logikker.

Samlet tilbyder afhandlingen nye indsigter i, hvordan læring, tilpasning og policy udvikling formes – og ofte begrænses – af de institutionelle og styringsmæssige vilkår, der kendetegner risikoorienterede offentlige organisationer, som militæret.

Afhandlingen kan læses på Roskilde Universitetsbibliotek inden forsvaret (brug på stedet). Afhandlingen vil også være tilgængelig ved forsvaret.

Find vej

Find vej til Roskilde Universitet