Generativ AI på Roskilde Universitet

I overordnede termer er universitetets position:

 

  • RUC’s studerende skal være kompetente aktører i en verden, der i stigende grad er præget af GenAI-teknologier. De studerende er foran på mange punkter, og vi skal lytte til dem og vi skal støtte dem.  For studerende vil der i uddannelserne være særligt fokus på at udvikle kritisk tænkning i forbindelse med AI og selvstændig viden, færdigheder og kompetencer. Samtidig kræver det et fokus på etisk brug og forståelse af GenAI's potentielle udfordringer som snyd og skadelig bias. 
     
  • De tekniske og administrative medarbejdere på universitetet spiller en nøglerolle i at fremme overgangen til en arbejdsplads, der er understøttet af AI. Vi skal i fællesskab udvikle en forståelse for de mange tilgængelige GenAI-værktøjer og vi skal, i tæt samarbejde med de videnskabelige medarbejdere og studerende, udvikle og indlejre GenAI i understøttelsen af de universitære kerneopgaver og i den daglige administrative drift. 
     
  • Forskere og undervisere opmuntres og støttes til at udforske og bruge GenAI i deres arbejde, samtidig med at der sættes fokus på etisk ansvarlighed og refleksion. I forskningen og i undervisningen kan og skal GenAI være et redskab, der kan bidrage til at skabe innovative løsninger på både den daglige drift og på komplekse samfundsproblemer.
Ai-genererede portræt-tegninger af hhv. en fiktiv kvindelig og mandlig podcastvært.