Generativ AI på Roskilde Universitet
Kunstig intelligens har et stort udviklingspotentiale. På Roskilde Universitet omfavner vi teknologien med nysgerrighed og med kritisk sans.
Generativ AI (GenAI) er allerede nu en del af vores hverdag. Teknologien kommer fremadrettet til at understøtte flere og flere processer og opgaver i vores dagligdag. Som universitet skal vi turde teknologien, og vi forholder os aktivt til, hvordan både medarbejdere og studerende hver især kan og skal bruge GenAI. GenAI berører i høj grad hele universitetet, både tilgange til uddannelse, til forskning og til formidling, og også den daglige drift af universitetet vil blive påvirket.
Den nye teknologi har potentiale til at automatisere og forbedre arbejdsgange, men den bringer også en lang række udfordringer med sig. Derfor er Roskilde Universitet i gang med at udvikle en samlet strategisk tilgang til de nye teknologier.
I overordnede termer er universitetets position:
- RUC’s studerende skal være kompetente aktører i en verden, der i stigende grad er præget af GenAI-teknologier. De studerende er foran på mange punkter, og vi skal lytte til dem og vi skal støtte dem. For studerende vil der i uddannelserne være særligt fokus på at udvikle kritisk tænkning i forbindelse med AI og selvstændig viden, færdigheder og kompetencer. Samtidig kræver det et fokus på etisk brug og forståelse af GenAI's potentielle udfordringer som snyd og skadelig bias.
- De tekniske og administrative medarbejdere på universitetet spiller en nøglerolle i at fremme overgangen til en arbejdsplads, der er understøttet af AI. Vi skal i fællesskab udvikle en forståelse for de mange tilgængelige GenAI-værktøjer og vi skal, i tæt samarbejde med de videnskabelige medarbejdere og studerende, udvikle og indlejre GenAI i understøttelsen af de universitære kerneopgaver og i den daglige administrative drift.
- Forskere og undervisere opmuntres og støttes til at udforske og bruge GenAI i deres arbejde, samtidig med at der sættes fokus på etisk ansvarlighed og refleksion. I forskningen og i undervisningen kan og skal GenAI være et redskab, der kan bidrage til at skabe innovative løsninger på både den daglige drift og på komplekse samfundsproblemer.
Roskilde Universitet vil skabe en kultur, der fremmer ansvarlig og kompetent brug af GenAI. Dette indebærer en løbende opdatering af universitetets tilgang til at imødekomme teknologiske udviklinger og udfordringer - og et konstant fokus på hvordan vi bedst kan anvende GenAI som et værktøj, der bidrager til kvalitet i forskning, læring og administration. Det kræver nye strukturer, systemer og kompetencer for alle studerende og medarbejdere og det indebærer en forståelse af GenAI's sociale, økonomiske og etiske implikationer. Alt sammen noget vi som ledelse og universitet tager på os og vil arbejde på at sikre nu og fremadrettet.
Læs RUC's konkrete anvisninger for brugen af GenAI via nedenstående links:
Anvisninger for brug af GenAI for ansatte på Roskilde Universitet (pdf)
Retningslinjer for brug af GenAI til skriftlige eksamener på Roskilde Universitet (pdf)
Rektoratet, Roskilde Universitet
En AI-genereret podcast om Roskilde Universitets retningslinier
Nedenfor kan du lytte til en AI-genereret podcast, som gengiver udvalgte dele af indholdet fra Roskilde Universitets anvisninger og retningslinier for generativ AI, som du også kan læse om på denne side. Podcasten er skabt med AI-teknologier fra Google NotebookLM. De visuelle elementer er genereret med Hedra og ChatGpt. Podcasten tilbyder et kompakt lytteformat og demonstrerer samtidig, hvad generativ AI kan udrette på nuværende tidspunkt. Da indholdet er AI-genereret og kan indeholde unøjagtigheder, bør den skriftlige version altid anvendes som primær reference.
Idéen til podcasten og dens udarbejdelse kommer fra RUC Digitals udviklingschef i sammenråd med vicedirektøren og universitetsdirektøren.