Hvorfor læse Kommunikation
Signe Gren
Marketing- og kommunikationsansvarlig på Heartbeats.dk
Kommunikation spiller i dag en afgørende rolle for organisationers evne til at nå deres mål – fra private virksomheder og offentlige myndigheder til politiske partier, kulturinstitutioner og civilsamfundsaktører. Men for at lykkes kræves det, at man har strategisk overblik og praktisk indsigt.
På denne kandidatuddannelse lærer du derfor at gennemskue, udvikle, lede og analysere strategiske kommunikationsprocesser i forskelligartede – og ofte foranderlige - organisationer. Det indebærer bl.a. analyse og udvikling af relationer med interessenter, koordinering af komplekse kommunikationsprocesser, forståelse for forskellige teknologiers rolle i kommunikationsarbejdet, opmærksomhed på kommunikationens oplevelsesmæssige kvaliteter samt implementering og vurdering af effekten af organisationers kommunikationsstrategi.
Uddannelsen giver dig således teoretiske, metodiske og praktiske kompetencer i at planlægge, udføre og evaluere kommunikationsopgaver på tværs af medieplatforme, formidlingsgenrer og organisatoriske kontekster; fra SoMe-strategier, live-events og valgkampagner, til forandringsprocesser, borgerinddragelse og aktivisme.
På 2. semester vælger du, om du vil specialisere dig inden for digitale medier, public relations, forandringskommunikation eller oplevelseskommunikation
På kandidatuddannelsen i Kommunikation får du kompetencer i at planlægge, udføre og evaluere kommunikationsopgaver på tværs af medieplatforme, formidlingsgenrer og organisatoriske kontekster. Fra SoMe-strategi, live-events og valgkampagner til forandringsprocesser, borgerinddragelse og aktivisme. Du opnår evne til at arbejde med komplekse problemstillinger inden for organisationers strategiske arbejde med kommunikation.
Uddannelsen kvalificerer dig til at arbejde strategisk med kommunikation indenfor en række arbejdsområder, fx branding, eventmanagement, sociale medier, krisekommunikation, HR, medieanalyse, politisk kommunikation, ledelsessupport og organisationsudvikling. Typiske jobtitler kan være community- og social media-manager, PR- og public affairs-konsulent, kommunikationsrådgiver, event manager, HR-medarbejder, web- og UX-designer eller projektleder.
På 2. semester former du selv din uddannelse ved at specialisere dig inden for:
Arbejd med digitaliseringens mange former - fra digital branding og influencer-marketing til automatiseret kundeservice og datadreven kommunikation. Opnå specialiseret viden om de muligheder og udfordringer, som digitale kommunikationsteknologier udgør for organisationers strategiske kommunikation. Få dybdegående viden om, hvordan digitaliseringen påvirker organisationers evne til at kommunikere effektivt og effektfuldt med deres interessenter.
Arbejd med kommunikation, der sigter at skabe synlighed, forbedre omdømme og øge organisationers legitimitet i offentligheden. Du bliver trænet i at analysere, udføre, lede og evaluere tværmedial, ekstern kommunikation, fx til kunder, borgere, journalister og politiske aktører. Dette inkluderer viden om og færdigheder i væsentlige aspekter ved public relations, som fx stakeholder-management, kampagnedesign, omdømmemonitorering og krisehåndtering.
Arbejd med borger-, patient- og medarbejderinddragelse i fx HR-afdelinger, kommunale social- og sundhedsindsatser og NGO-aktiviteter. Du opnår specialiseret viden om, hvordan kommunikation muliggør og påvirker forandringsprocesser i offentlige og private organisationer og bliver trænet i at analysere, udføre, lede og evaluere forandringsskabende kommunikationsindsatser med særligt blik for kommunikationens kulturelle, interpersonelle og psykologiske dynamikker.
Arbejd med oplevelsesbaserede, interaktive og audiovisuelle kommunikationsindsatser i relation til fx festivaler, museer, teatre og kulturhuse, i turist-, og forlystelsesbranchen samt inden for byudvikling. Med særligt fokus på kommunikationens oplevelsesmæssige virkning og værdi, bliver du trænet i at analysere, udføre, udvikle og lede iscenesatte begivenheder og processer på tværs af digitale og fysiske rum med fokus på deltagernes oplevelse, involvering og interaktion.
1. år | 2. år | ||
---|---|---|---|
1. semester | 2. semester | 3. semester | 4. semester |
Kursus
Strategisk kommunikation 10 ECTS |
Kursus
Specialiseringskursus Digitale teknologier, medier og platforme 10 ECTS |
Vælg a, b eller c
a) Projektorienteret praktikforløb b) Valgkurser c) Udveksling 30 ECTS |
Speciale
Speciale i Kommunikation 30 ECTS |
Kursus
Interessenter, evaluering og impact 10 ECTS |
Projekt
Specialiseringsprojekt Digitale medier: Strategi og praksis 20 ECTS |
||
Projekt
Situationsanalyse og strategiudvikling 10 ECTS |
|||
1. år | 2. år | ||
---|---|---|---|
1. semester | 2. semester | 3. semester | 4. semester |
Kursus
Strategisk kommunikation 10 ECTS |
Kursus
Specialiseringskursus Stakeholder-relationer, omdømme og legitimitet 10 ECTS |
Vælg a, b eller c
a) Projektorienteret praktikforløb b) Valgkurser c) Udveksling 30 ECTS |
Speciale
Speciale i Kommunikation 30 ECTS |
Kursus
Interessenter, evaluering og impact 10 ECTS |
Projekt
Specialiseringsprojekt Public relations: Strategi og praksis 20 ECTS |
||
Projekt
Situationsanalyse og strategiudvikling 10 ECTS |
|||
1. år | 2. år | ||
---|---|---|---|
1. semester | 2. semester | 3. semester | 4. semester |
Kursus
Strategisk kommunikation 10 ECTS |
Kursus
Specialiseringskursus Forandring, dialog og magt 10 ECTS |
Vælg a, b eller c
a) Projektorienteret praktikforløb b) Valgkurser c) Udveksling 30 ECTS |
Speciale
Speciale i Kommunikation 30 ECTS |
Kursus
Interessenter, evaluering og impact 10 ECTS |
Projekt
Specialiseringsprojekt Forandringskommunikation: Strategi og praksis 20 ECTS |
||
Projekt
Situationsanalyse og strategiudvikling 10 ECTS |
|||
1. år | 2. år | ||
---|---|---|---|
1. semester | 2. semester | 3. semester | 4. semester |
Kursus
Strategisk kommunikation 10 ECTS |
Kursus
Specialiseringskursus Oplevelse, iscenesættelse og kultur 10 ECTS |
Vælg a, b eller c
a) Projektorienteret praktikforløb b) Valgkurser c) Udveksling 30 ECTS |
Speciale
Speciale i Kommunikation 30 ECTS |
Kursus
Interessenter, evaluering og impact 10 ECTS |
Projekt
Specialiseringsprojekt Oplevelseskommunikation: Strategi og praksis 20 ECTS |
||
Projekt
Situationsanalyse og strategiudvikling 10 ECTS |
|||
Signe Gren
Marketing- og kommunikationsansvarlig på Heartbeats.dk
På 3. semester har du mulighed for at komme i praktik hos en af vores praktikpartnere eller i en virksomhed, du selv vælger. Praktikforløbet kan ses som en del af din kommunikationsfaglige specialisering, hvor du udvikler din kommunikationsfaglighed ved at arbejde med fagets teorier og metoder i praksis. Vi opfatter praktikforløbet som en vigtig del af den læring, du kan tilegne dig som kommunikationsstuderende, og vi arbejder systematisk med at indgå praktikkontrakter, hvor både du som studerende og arbejdspladsen opstiller mål for forløbet. Som studerende har du møder undervejs i praktikforløbet, hvor din vejleder fra Kommunikation besøger virksomheden, og hvor I sammen følger op på dine læringsmål.
Et praktikforløb bygger bro til dit arbejdsliv efter uddannelsen, fordi du får konkret erfaring og et professionelt netværk. Mange af vores studerende ender med at blive tilbudt ansættelse i forlængelse af praktikforløbet.
Du kan også vælge at tage på udveksling til et udenlandsk universitet og få værdifuld erfaring og internationalt udsyn i din kommunikationsuddannelse. Vores partneruniversiteter inkluderer eksempelvis University of Leeds, Freie Universität Berlin, Universitat de Barcelona, Université Sorbonne Paris Nord, Universitetet i Oslo, RMIT University Melbourne, Chung-Ang University Seoul.
Læs mere om Roskilde Universitets internationale udvekslingspartnere
Du bliver en del af et stærkt fagmiljø, hvor du er tæt på forskerne, i dialog om alt fra faglige problemstillinger, mulige metoder og teorier, veje til at skabe nye indsigter og dine ønsker til faglig retning for din kandidatuddannelse. Du bliver en del af et socialt miljø typisk centreret i én bygning på campus, hvor forskere og studerende arbejder dør om dør. Du kommer til at studere inden for universitetets projektform, hvor identifikation af en problemstilling, dybdegående analyser, valg og implementering af metodisk tilgang, samt opstilling af en stærkt teoretisk ramme er dit ansvar under faglig vejledning fra en forsker. Du kommer til at deltage i en række kurser, som udvider dine metodiske og teoretiske viden. I løbet af et semester vil du opstille et væsentligt problem inden for dit fag og udvikle viden til at fremstille videnskabelige argumenter for løsningsmulighed(er). Du får konkret erfaring med den hele videnskabelige proces.
Universitetet er samlet på ét campus. Her er multibaner, fodboldbane, discgolf-bane, naturstier langs sø, vandløb og marker, træningscenter, innovationsværksteder, kantine og biograf. Vores fælles samlingssted hedder StudenterHuset RUC, hvor der er studenterdrevet café og lounge. Både udendørs og indendørs arbejder vi med at gøre campus så bæredygtigt som muligt. Vi har blandt andet nedsat energiforbruget med 38 procent over de sidste 5 år og omlægger til vild natur på vores udearealer.
Prøv Adgangsguiden: Se hvilke kandidatuddannelser på Roskilde Universitet, din bachelor giver adgang til.
Kontakt os, hvis du har brug for sparring om valg af studie, mere viden om indholdet af en uddannelse, eller om ansøgning og optagelse på Roskilde Universitet.
Se om der er aktuelle arrangementer, som kunne være noget for dig. Deltag fx i Åbent hus, se campus og mød undervisere og studerende.