Mastermodulet ”Den sundhedsprofessionelle som mentor” giver den sundhedsprofessionelle mulighed for at tilegne sig viden og metoder til at udvikle egen pædagogiske praksis med det formål at styrke fastholdelsen af nyuddannede kolleger i klinisk praksis.
Modulet tager udgangspunkt i konkrete erfaringer med at socialisere nye kolleger ind i afdelingen. Der lægges særligt vægt på at udvikle kompetencer i, hvordan man som mentor kan understøtte mentees faglige og personlige socialisering gennem fokus på bl.a. nyuddannedes perspektiver og erfaringer, udvikling af professionsidentitet, dilemmahåndtering og det gode kliniske læringsmiljø.
Undervisningen er tilrettelagt som aktionslæring, hvilket betyder at teorier, modeller og begreber bruges til at perspektivere og udvikle aktuel praksis.
Modulet er udviklet i samarbejde med Region Sjælland, men er åbent for alle, som lever op til adgangskravene.
Kompetencer og færdigheder
- Den studerende kan indgå i og producere viden om nyuddannedes læreprocesser og indgå i interkollegiale relationer, der understøtter socialisering, faglig og personlig udvikling hos nyansatte kolleger.
- Den studerende forstår, kan diskutere og anvende centrale teoretiske begreber om socialisation og læreprocesser relation til egen mentorpraksis.
- Den studerende kan demonstrere overblik over og indsigt i udvalgte begreber om professionel socialisation og læreprocesser i kliniske kontekster.
- Den studerende har viden om hvilke læringsmæssige udfordringer, der knytter sig til positionen som nyuddannet.
Fakta om kurset
Undervisning: Kurser afholdes på Roskilde Universitet over 5 kursusgange. Kursusdatoer offentliggøres når de foreligger.
Niveau: master, 5 ECTS
Ansøgningsfrist: Afventer kursusdato
Undervisningssprog: dansk
Pris: 7.400 kr
Praktiske oplysninger
-
Erhvervserfaring:
Mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter afslutning af adgangsgivende uddannelse. Relevant erhvervserfaring er ansættelse i kliniske kontekster indenfor det somatiske, psykiatriske eller kommunale sundhedsvæsen.
Uddannelse:
Ansøgeren skal minimum have bestået en af følgende uddannelser:
Bacheloruddannelser:
- En bachelor- eller professionsbacheloruddannelse indenfor det sundhedsfaglige område
Diplomuddannelser:
- Sundhedsfaglig diplomuddannelse
- Pædagogisk diplomuddannelse
-
Kurset er 5 ECTS, hvilket svarer til en arbejdsbelastning på 135 timer, da ét ECTS svarer til 27 timer. De 135 timer dækker al aktivitet i forbindelse med kurser, herunder afvikling, forberedelse, øvelser, læsning mv.
Bemærk, at det er meget individuelt hvordan den enkelte har behov for at forberede sig til undervisning. Nedenstående fordeling af timerne er derfor blot et estimat:- Seminardeltagelse inkl. forelæsninger, oplæg, klyngearbejde (5x6t) 30 timer
- Planlægning, gennemførelse og refleksion af afprøvninger og studenteroplæg, (3x8t) 34 timer
- Forberedelse og læsning til undervisning (4x21t) 93 timer
- I alt: 135 timer
-
Kurset afvikles over 5 hele kursusdage. Undervisningen vil foregå som en hybrid af:
- Forelæsninger
- Deltagerstyrede oplæg
- Praksisanalyser
- Øvelser
- Praksisinterventioner
Kurset bestås gennem aktiv og tilfredsstillende deltagelse.
Ved aktiv deltagelse forstås:
- Den studerende skal deltage i de med undervisningen forbundne aktiviteter (f. eks. workshops, seminarer, feedback-sessioner).
Ved tilfredsstillende deltagelse forstås:
- Den studerende skal i forløbet aflevere 2 skriftlige opgavebesvarelser.
Læs mere om kurset og eksamen på study.ruc.dk -
Kurser afholdes over 5 kursusgange i foråret 2023
Kursusdatoer offentliggøres når de foreligger.
Sted: Undervisningen foregår fysisk på RUC, lokale meddeles i informationsbrev før kursusstart.
-
Modulet koster 7.400 kr.
Hvis din arbejdsplads skal betale, så oplyser du blot din arbejdsplads adresse og evt. EAN-nr. på ansøgningsskemaet.
Kontakt
Modulansvarlige:
Lektor Sine Lehn og lektor Kevin Holger Mogensen
Kontakt:
Mastersekretariatet på Institut for Mennesker og Teknologi
imt-master@ruc.dk
Tlf.: 4674 3030
Ansøgning
Ansøgningsfrist: Afventer kursusdato.
Der er plads til 25 deltagere på holdet, og holdet fyldes op efter ”først til mølle-princippet” blandt kvalificerede ansøgere.
Modulet aflyses, hvis der er færre end 12 tilmeldte.