Årets æresalumne 2022: ”Uddannelse er medicinen mod det meste”
Journalist og vært på TV Avisen Erkan Özden modtager årets æresalumnepris. Her fortæller han om sit virke som journalist og om sit syn på uddannelse.
Hvad er de vigtigste værdier i dit arbejde?
”Det er oplysning. At formulere noget bredt, så alle kan være med. Det synes jeg er meget fascinerende. Andre har drømt om at vælte regeringer, men for mig er det formidlingsdelen, der er spændende. At kunne tage et super besværligt emne og gøre det let og forståeligt. Personligt synes jeg, at internationale forhold og alt om teknolog, fx rum-teknologi, er vildt fedt. Men alting kan jo være spændende, hvis det er godt fortalt. Jeg er forblevet generalist, og nysgerrig på mange ting.”
”Og så mener jeg virkelig, at vi har brug for samlende medier. Det var interessant at se, hvor stor tilslutning TV-Avisen havde under coronakrisen. Ikke alt muligt utroværdigt halløj. Ikke for at glorificere traditionelle medier, men det er noget af det mindst dårlige, vi har.”
Hvordan bruger du din uddannelse?
”Hele idéen om at gå på to ben, lære det journalistiske håndværk, men samtidig blive akademiker - det har givet en akademisk ballast.”
”På Journalistik skulle vi lære at vinkle, vi skulle skære ind til benet og kalde en spade for en spade. Med tiden har en del af det akademiske sneget sig tilbage hos mig. Man skal kunne vinkle som journalist, men det er også godt med en smule omtanke. Især i den tid, vi lever i i dag, handler det ikke altid om at skære ind til benet.”
”I de senere år har jeg stillet flere kritiske spørgsmål. ’Hvorfor er det vi dækker denne historie på den her måde?’, ’Hvad er konteksten for dette tal? Det er en form for kompas, som jeg har taget med mig fra RUC. Det må godt blive lidt langhåret, selvom det er svært med nuancerne i nyhedsjournalistik. Det kunne fx være: Hvorfor er dækbilledet af en indvandrer i nyhedsudsendelser altid en dame med tørklæde set bagfra med en Netto-pose? Jeg er også kritisk over for brugen af begreber. Der er forskel på, om det er indvandrere, flygtninge, efterkommere. Det handler om præcision og ikke om politisk korrekthed.”
”Lidt ligesom kvindernes kamp. Det har man jo også affærdiget med ’åh, må vi så ikke sige noget mere?’ Men det er ikke ligegyldigt, hvilke ord vi bruger. Tilbage til problemformulerings-tankegangen: Du er nødt til at vide hvilket problem, du vil belyse, før du kan belyse det.”
Du har tidligere sagt, at uddannelse er vigtigt, men at dannelse er uvurderligt. Kan du uddybe det?
”Jeg kom ikke med den største kulturskat i baglommen. Jeg var en knægt fra Vestegnen, vokset op i Taastrup. Jeg lærte at sætte pris på den dannelse, jeg ikke nødvendigvis selv kom med. Det handler ikke kun om at blive læge, jurist eller tandlæge. At blive en ting og så er alt andet lige meget… hvis dannelsen ikke følger med, så ville det ikke være godt nok for mig. Det gør noget ved måden, man tænker på. Det giver et verdenssyn.”
”Uddannelse er et privilegium, som mange bare tager for givet. Vi kan ikke bare forudsætte, at vi altid er fri, og altid kan sige, hvad vi har lyst til. Diktaturer lukrerer på folk, der ikke er uddannede og ikke er dannede – og undertrykker dem på den måde. I fattigere lande er det tydeligere, at uddannelse er sindssygt vigtigt. Men vi glemmer det lidt her i Vesten. Uddannelse er medicinen mod det meste. Uddannelse og dannelse er også medicinen mod alt den støj, vi ser i den tidsalder, vi lever i.”
Hvad husker du bedst fra din tid på Roskilde Universitet?
”Simon Andersen, en underviser på Journalistik. Han elskede os som sine børn. Han lærte os at vinkle. Nogle gange var han vildt provokerende og irriterende, men han formåede at skubbe til os og udfordre os."
”Jeg husker også, at der var højt til loftet. Der var en accept. Man tænkte ikke engang over det. Den var der bare. Og der var en god og meget inkluderende kultur. Folk spurgte ikke, hvor jeg kom fra, alt det ævl skulle jeg ikke høre på. Selvom gruppearbejdet indimellem hang mig ud af halsen, så var det et fristed, en legeplads, et sted man kunne udfolde sig. RUC var for mig et sted hvor man kunne tage teten og gøre noget ud af det. Og så kunne man også sætte sig over i et hjørne og være ligegyldig. Der var utroligt mange driftige mennesker. Der brændte en ild i mange af de her mennesker. De lærte at sætte sig ned og angribe et problem. Det kan folk fra RUC. Det sætter sig i en for altid.”
Fakta om Erkan Özden
- Uddannet journalist, cand.comm. fra Roskilde Universitet 2005.
- Har læst dansk og journalistik.
- Journalist og vært på TV Avisen på Danmarks Radio.
- Forfatter til to bøger om fake news: ’En pandemi af fake news’ og Falske nyheder’, som er gratis og frit tilgængelige og målrettet unge.
- Derudover er han bl.a. vært på Sandhedens Tjeneste, en workshop for skoler og gymnasier, hvor eleverne stilles over for journalistiske problemstillinger – et stort landsdækkende projekt, der handler om at gøre unge mere kritiske på nettet.
Om æresalumneprisen:
Prisen gives til en alumne, der har skabt en anerkendelsesværdig karriere og som bygger videre på RUC’s værdier og giver noget tilbage til samfundet. Med prisen følger 10.000 kr. som doneres til velgørende formål.